fredag 6 april 2018

Helgfrågan vecka 14/2018


 I Helgfrågan hos Mias bokhörna lyder frågorna så här denna helg:

Vilken typ av läsare är du?
Tror Mia menar i vilken takt vi läser böcker. Jag räknar mig varken till att vara varken en snabb eller långsam läsare, brukar läsa ca 60 sidor i timmen, om det är på svenska och normal font och inte alltför mycket text per sida.
Men jag kom även på att tänka att jag är en slalomläsare, har gärna flera böcker på gång samtidigt så att jag kan välja utifrån vad jag känner för att läsa. Dock kan detta göra att många böcker nästan aldrig blir utlästa, de kan dröja ett par månader innan vissa blir utlästa.
Jag har även kommit på att jag gärna börjar på böcker som jag är intresserade av men om de inte intresserar mig jättemycket så är det de som blir liggande, annars kan jag sträckläsa en bok om jag verkligen tycker om den, och då kan jag läsa en bok på bara en till några få dagar.
Har även märkt om boken är en tegelsten kan jag tröttna på boken innan den tar slut, och det beror inte på att boken är tråkig eller dålig, utan att jag tröttnar och vill ha något annat att läsa om. En hel del fullpoängare kan ha varit sådana som har tagit att tid att läsa.
Bonusfråga:
Vad längtar du efter just nu?
Det kan ju vara mycket och väldigt varierande. Fast mest om man ska se till bokliga saker är att det ska bli skönare och varmare väder så man kan läsa ute.
Men annars skulle det kunna vara att resa bort någonstans.

5 kommentarer:

  1. Tegelstenar är jag lite allergisk mot, precis som du tröttnar jag.

    SvaraRadera
  2. slalomläsning fungerar inte riktigt bra för mig. det är alltid en bok som tar över

    SvaraRadera
  3. Jag älskar tegelstenar, men då ska de vara väldigt bra.

    SvaraRadera
  4. Jag är nog så långt ifrån humörläsare som man kan vara. Det spelar ingen roll vad det är för bok, nästan, bara jag har något att läsa :)

    SvaraRadera
  5. Upptäckte slalomläsandets fördelar i och med bokbloggandet, på den vägen är det. :)

    SvaraRadera